”Teknikkerne, jeg bruger i fremstillingen af keramik, er gamle pottemagerteknikker fra Danmark og Japan, som jeg kombinerer med et tidssvarende udtryk. Enkelt og nordisk ” siger Louise Egedal
Jeg er meget begejstret for især Louise Egedals keramik og har flere af hendes ting hjemme. Jeg bliver aldrig træt af at kigge på hendes ting, som bl.a. er inspireret af Japan og har et meget minimalistisk udtryk.
Sådan beskriver Louise selv sine værker, som jeg fotograferede i studiet , og som I kan se billeder af her i indlægget.
Louise fortæller
”Kvaliteten både hvad angår materialer og tid har højeste prioritet. Jeg er oplært i den klassiske, danske tradition. Det kombinerer jeg med den japanske “Wabi-Sabi” æstetik, som kort fortalt betyder, at man ser skønheden i det uperfekte. Det uperfekte er tilsigtet, og skaber en ny dybde og interesse i et værk. Derfor vægter jeg at give plads til det rå og rustikke udtryk, hvor processen skinner igennem. Dermed kan det stadig vibrere af liv og autenticitet
Værkerne ”Object” som ses på billedet med det hvide podie, er opstået som et supplement til mine øvrige keramiske arbejder. Det har udviklet sig til en serie, hvor det legende eksperiment med leret er i fokus. Værkerne er hånddrejet i stentøjsler, derefter bearbejdet og delvist glaseret. De to flaskevaser er hånddrejede og derefter håndskåret, begge udført i stentøjsler.
Bladformen
“Bladformen på billedet her øverst har jeg arbejdet med i flereår. Den enkle, skulpturelle form er her i en flad udgave med tydelige referencer til naturen. Jeg arbejder på at skære det overflødige fra og forenkle værket for at forstærke udtrykket. Her er det et sort stentøjsler med en rustik, hvid glasur. Værket er udført i pladeteknik ” fortæller Louise Egedal
Den flade vase er fra ”Lava” – serien. På billedet fotograferet lige oppe fra giver det meget grafisk udtryk. Serien er hånddrejet, og derefter er rillerne skåret ud i hånden. ”Jeg kalder serien ”Lava” pga. den rå glasur, som igen har referencer til den nordiske natur. Teknikkerne, jeg bruger i fremstillingen, er gamle pottemagerteknikker fra Danmark og Japan, som jeg kombinerer med et tidssvarende udtryk. Enkelt og nordisk ”
Leave a reply